Gratis levering vanaf 100 euro. Scholen betalen na levering.
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

STEM in het Lager Onderwijs

In het STEM-kader voor het Vlaamse onderwijs wordt STEM gedefinieerd als “het opbouwen van wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten én praktijken (S, T & M) en het inzetten ervan om complexe vragen of een levensecht probleem op te lossen (E). STEM binnen onderwijs is dus het samenbrengen van de diverse componenten van het letterwoord teneinde maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen in samenhang te identificeren, onderzoekend op te lossen en erover te communiceren” (Departement Onder-wijs & Vorming, 2015). 

Science (Wetenschap): Onderzoeken van wetenschappelijke concepten/inzichten staat centraal. Bij dit onderzoeken worden onderzoeksvaardigheden gestimuleerd. Concreet gaat het over de inhoudelijke vraagstukken vanuit de opdrachten.

Technology (Techniek): Hier ligt de focus op het ontwerpen in functie van een behoefte. Tijdens dit ontwerpen gaat aandacht naar de volgende elementen (Departement Onderwijs & Vorming, & Departement EWI, 2008): (1) hanteren van materialen, hulpmiddelen etc.; (2) inzicht in gebruik en werking van techniek (begrijpen) en (3) belang voor de maatschappij (duiden).

Engineering Het optimaliseren (evalueren en bijsturen/verbeteren) van ontwerp en proces op basis van vooropgestelde of afgebakende criteria (eisen) staat hier centraal. De leerlingen bouwen en programmeren, waarbij het bijsturen van het programma een noodzakelijke uitvoering zal zijn. De leerlingen zullen de programmatie bijsturen en verbeteren waar nodig.

Mathematics (Wiskunde): Bij deze component gaat het vooral over toegepaste wiskunde zoals berekeningen (tellen, oppervlakteberekening etc.), relaties wiskundig kunnen uitdrukken en analyseren (meten, tabel invullen etc.).

Eindtermen

De overheid stelt in Vlaanderen specifieke eindtermen op die de leerlingen op het einde van het basisonderwijs moeten bereiken. Sommige van deze eindtermen kunnen bereikt worden door de LEGO® Education producten als middel in te zetten. Uiteraard is het belangrijk dat het middel doelbewust wordt ingezet, waarbij het een meerwaarde vormt. De opdracht  met het LEGO Education product die in de klas uitgevoerd zal worden, is ook sterk afhankelijk van welke eindtermen men wil bereiken.

Leergebiedoverschrijdende eindtermen

Per vak en leergebiedoverschrijdend zijn er eindtermen gefor­muleerd vanuit het departement Onderwijs. Bij het gebruik van de LEGO producten wordt er sowieso gewerkt aan een aantal algemene eindtermen (cf. leergebiedoverschrijdende eindter­men), dit onafhankelijk van de specifieke opdracht.

(gebaseerd op tot stand kwam in samenwerking met de VIVES Hogeschool © RATO Education bv)

STEM-kader voor het Vlaamse onderwijs

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »